HACCIN FARZLARI, VACİPLERİ VE SÜNNETLERİ
1. Farz, Şart, Rükün, Vacip Ve Sünnet Terimlerinin Anlamı
"Farz",
kesin ve bağlayıcı bir delil ile yapılmasını istenen fiil ve amellere denir.
"Vâcip",
kesin olmayan bir delil ile yapılması istenen fiil ve amellere denir.
Fakihlerin
çoğunluğuna göre farz ile vacip arasında fark yoktur.
Hanefîlere
göre, farz ile vacip farklı şeylerdir. Farz; Kur’ân veya
mütevâtir sünnet ile açık bir şekilde yapılması emredilen fiil ve amellerdir.
Farzı yapan sevap kazanır, özürsüz olarak terk eden günahkâr olur. Vacibi
yerine getiren de sevap kazanır, özürsüz olarak terk eden günahkâr olur..
Farz olsun
vacip olsun her iki görevin de yapılması zorunludur. Yerine getirilmesinin gerekliliği
bakımdan ikisi arasında bir fark bulunmadığı için Hanefîler vacibe amelî
farz demişlerdir.
Kesin olmayan
bir delil ile sabit olduğu için vâcibi inkar eden kâfir olmaz. Farzı inkar eden
kâfir eden ise kâfir olur.[1]
Farzlar, şart ve rükün olmak üzere iki kısma
ayrılır:
"Şart",
hükmün varlığı kendisine dayanan şeydir. Şart bulunmazsa hüküm de bulunmaz,
ancak şartın bulunması hükmün bulunmasını gerektirmez. Meselâ abdest namazın
şartıdır, abdest bulunmazsa namaz olmaz, ancak abdestli olunca namaz kılınmış
sayılmaz. Aynı şekilde, ihram haccın şartıdır. İhrama girilmeden haccın diğer
farzları geçerli olmaz.
Şartları
ya Allah ve peygamberi yada insanların kendileri koyar. Mesela evlenme akdînde
en az iki tanığın bulundurulması, zekatta nisâp miktarına ulaşan malın
üzerinden bir yıl geçmesi, namaz kılabilmek için abdest alınması, hac
yapabilmek için ihrama girilmesi Allah ve peygamber tarafından belirlenmiştir
(şer’î şart). Bir kimsenin, “Şu işim olursa fakirlere yüz milyon lira sadaka
vereceğim” demesi, bir yerin sadece mesken olarak kullanmak üzere kiralanması
insanların kendilerinin koydu şarttır (ca’lî şart).
Rükün,
ibâdetlerin ve akitlerin aslî unsurlarına denir. Mesela namaz ibadetinde, kıyam,
kıraat, rüku ve secde rükündür. Aynı şekilde hac ibadetinde Arafat vakfesi ve ziyaret tavafı rükündür.
Şartlar,
rükünlerden önce yapılır. Şartlar yerine getirilmeden rükünler geçerli olmaz.
Sünnet, bir fıkıh terimi olarak
farz ve vâciplerin dışında Peygamberimizin yaptığı ve müslümanlardan da
yapmasını istediği görevlerdir.
Farz olsun,
vacip olsun sünnet olsun, her ibadetin kendi içinde farzları,
vacipleri ve sünnetleri vardır.
Bir ibadetin farzı
(şart veya rüknü) olan bir görev terk edilirse o ibadet geçerli olmaz.
Mesela namazın abdestli olarak kılınması farzdır. Abdestsiz kılınan namaz
geçerli değildir, yeniden kılınması gerekir. Aynı şekilde hacda ihrama girmek
farzdır. İhrama girmeden hac yapılsa veya Arafat vakfesi veya ziyaret tavafı
yapılmasa o hac geçerli olmaz, yeniden yapılması gerekir.
Bir ibadetin vâcibi
terk edilirse o ibadet bâtıl olmaz, bir kefaret veya ceza ile telâfi edilebilir.
Mesela üç veya dört rekatlı bir namazda ilk iki rekattan sonra oturmak
vaciptir. Bir kimse oturmadan üçüncü rekata kalkıverse namaz batıl olmaz,
namazın sonunda "sehiv secdesi" ile bu eksiklik telafi edilir. Aynı
şekilde hacda Müzdelife vakfesi vaciptir. Bu görev terk edilse hac batıl olmaz,
bu eksiklik dem ile (bir koyun veya keçi kurban etmekle) telafi edilebilir.
Hacda terk edilen bir vacip usulüne göre iade edilirse her hangi bir ceza
gerekmeden telafi gerçekleşmiş olur.
Bir ibadetin sünnet
terk edilirse o ibadet batıl olmaz, sevabında eksilme olur. Mesela bir kimse
namazda sübhâneke duasını okumasa namaz geçerli olur. Aynı şekilde hacda bayram
günlerinde Mina'da kalmak sünnettir. Bir kimse bu sünneti terk etse, bir ceza gerekmez,
haccı geçerli olur, ancak sünnet sevabından mahrum kalır. [2]
2. Haccın Farzları (Şartları Ve Rükünleri)
Haccın
farzlarını iki grup altında toplamak mümkündür: Haccın müstakil farzları (şartları
ve rükünleri), haccı oluşturan menâsikin kendi içindeki farzları (şartları ve
rükünleri).
Önce haccın
farz, vacip ve sünnetleri sadece
maddeler halinde sayılacak, daha sonra ilgili yerlerde detaylı olarak
anlatılacaktır.
a) Haccın müstakil farzları (şartları ve rükünleri)
Hanefî mezhebine
göre haccın bir şartı iki rüknü vardır. Şartı, ihrama girmek, rükünleri
ise Arafat'ta vakfe yapmak ve Kabe'yi tavaf etmektir.
Şâfiî mezhebine
göre;
a) İhrama
girmek (niyet),
b) Arafat'ta
vakfe yapmak,
c) Ka'be'yi
tavaf etmek,
d) Sa'y
yapmak,
e) Saçları
tıraş etmek veya kısaltmak,
f) Bu
rükünlerin çoğu (en az dördü) arasında tertibe uymak haccın rükündür.[3]
Mâlikî mezhebine
göre;
a) İhrama
girmek,
b) Arafat'ta
vakfe yapmak,
c) Kabe'yi
tavaf etmek,
d) Sa'y yapmak
haccın rüknüdür.
Rükünlerin tamamı, usulüne göre yapılmadıkça, ceza ve
kefâret ödemekle hac sahih olmaz. Eksik kalan rüknün tamamlanması veya haccın
kazâsı gerekir.
b) Hac menâsikinin farzları (şartları ve rükünleri)
1. İhramın Rükünleri
a) Niyet
b) Telbiye
2. Tavafın Geçerli Olmasının Şartları
a) Niyet
b) Şavtların
en az dördünü yapmak
c) Tavafı
Ka'be'nin etrafında ve Haremin içinde yapmak
d) Tavafı
zamanında yapmak
Ayrıca Şâfiî, Mâlikî ve Hanbelî mezheplerine
göre şunlar da tavafın sahîh olmasının şartıdır.
a) Cünüp, adetli ve nifâs olmamak
ve tavafı abdestli yapmak
b) Avret yerlerini örtmek
c) Tavafı Kabe'yi soluna alarak sağdan yapmak
d) Tavafa Hacer-i Esved hizasından başlamak
e) Tavafı Hatîm'in dışından dolanarak yapmak
f) Ziyaret, Umre ve Veda tavaflarını yedi şavta tamamlamak
Bunlar Hanefî
mezhebine göre vâciptir.
3. Sa'yin Geçerli Olmasının Şartları
a) Umre
sa'yini, ihramlı olarak umre tavafından sonra yapmak.
b) Hac
Sa'yini, ihrama girdikten sonra geçerli bir tavafın peşinden yapmak.
c) Hac
sa'yini, hac ayları içinde yapmak.
d) Geçerli bir
tavaftan sonra yapmak.
e) Sa’yi Safa
ve Merve tepeleri arasında yapmak.
f) Sa'ye Safâ
tepesinden başlayıp Merve tepesinde bitirmek.
g) Sa'yin en
az dört şavtını yapmak (rükün)
Şâfiî, Mâlikî ve Hanbelî mezheplerine
göre yedi şavta tamamlamak rükündür.
4. Arafat Vakfesinin Geçerli Olmasının Şartları
a) Hac için
ihrama girmiş olmak
b) Vakfeyi Arafat dağında yapmak
c) Vakfeyi arefe günü güneşin tepe noktasına gelmesinden bayramın
birinci günü fecr-i sadık'a kadar olan zamanda yapmak
Mâlikîlere
göre az da olsa geceleyin vakfe yapmak.
5. Ziyaret Tavafının Geçerli Olmasının Şartları
a) Arafat vakfesinin yapmış olmak
b) Bayramının
birinci günü fecri sadıktan sonra yapmak.
Şâfiî ve
Hanbelî mezheplerine göre ziyaret tavafı, gece yarısından itibaren
yapılabilir.
6. Müzdelife Vakfesinin Şartları
a)
Hac için ihramlı olmak
b) Arafat
Vakfesini yapmış olmak
c) Vakfeyi
Müzdelife sınırları içinde yapmak
d) Belirli
zamanda yapmak.
6. Şeytan Taşlamanın Geçerli Olmasının Şartları
a)
Taşları kümelere fırlatarak atmak
b)
Atılacak şeylerin taş gibi üzerine secde edilebilen şeyler olması
c) Taşları
birer birer atmak
d) Taşları
kümelerin üzerine veya yakınına düşürmek
e)
Taşların atılan yerlere atanın fiili sonucu ulaşmış olması
f) Gücü
yetenin taşları bizzat kendisinin atması
g) Taşları
belirlenen zamanda atmak
7. Sa'yin Geçerli Olmasının Şartları
a) Sa'yi ihrama girdikten sona yapmak
b) Haccın sa'yini hac ayları başladıktan sonra yapmak
c) Sa'yi muteber (geçerli ve cezasız) bir tavaftan sonra yapmak
d) Şavtların en az dördünü yapmak
e) Sa'ye Safâ'dan başlamak
8. Veda Tavafının Geçerli Olmasının Şartları
a) Ziyaret tavafının yapılmış olması
b) Niyet
3. HACCIN VACİPLERİ
Haccın
vaciplerini iki grup altında toplamak mümkündür: Haccın müstakil vacipleri,
haccı oluşturan menâsikin kendi içindeki vacipleri.
a) Haccın Müstakil Vacipleri
1. Sa'y yapmak
2.
Müzdelife'de vakfe yapmak
3. Şeytan
taşlamak
4. Saçları
tıraş etmek veya kısaltmak
5. Veda tavafı yapmak.
Bu tavafın vacip olabilmesi için;
a) Haccetmiş
olmak
b) Hacceden
kimsenin âfâkî olması
c) Kadınların
âdet ve nifas halinde bulunmaması şarttır.
Veda tavafı Şâfiî ve Mâlikî mezheplerine göre sünnettir.
Şâfiî
mezhebine göre;
1. Mikât
sınırlarından ihrama girmek (niyet)
2. Cemrelere taş atmak
3.
Müzdelife'de vakfe yapmak
4. Bayramın 1,
2 ve 3. günlerinde Mina'da gecelemek
5. İhram
yasaklarından kaçınmak[4]
b) Hac Menâsikinin Kendi İçindeki Vacipleri
1. İhramın Vacipleri
a)
İhrama mîkât denilen sınırları geçmeden girmek
b) İhram yasaklarından sakınmak
2. Tavafın Vacipleri
a)
Cünüp, adetli ve nifâs halinde olmamak
ve tavafı abdestli yapmak
b) Avret yerlerini örtmek
c) Tavafı Kabe'yi soluna
alarak yapmak
d) Tavafa Hacer-i Esved
hizasından başlamak
e) Tavafı Hatîm'in dışından
dolanarak yapmak
f) Ziyaret, Umre ve Veda
tavaflarını yedi şavta tamamlamak
Şâfiî, Mâlikî ve Hanbelî mezheplerine göre yukarıda
zikredilenler tavafın vacipleri değil, geçerli olmasının şartlarıdır.
h) Sağlığı elverişli olan kimsenin tavafı
yürüyerek yapması
ı) Tavaf namazı kılmak.
Bu iki görev, Hanefî ve Malikî mezheplerine göre vacip,
Şâfiî ve Hanbelî mezheplerine göre sünnettir.
Ebû Hanîfe'ye göre ziyaret tavafının
kurban bayramının 3. günü güneş batıncaya kadar, İmam Mâlik'e göre
Zilhicce ayı içinde yapılması vaciptir.
3. Arafat Vakfesinin Vacibi
Gündüzden Arafat'a gelen
kimsenin güneş batıncaya kadar Arafat'ta beklemesi.
Şâfiîlere göre sünnettir.
göre
4. Müzdelife Vakfesinin Vacibi
İmam Ebû Hanîfe ve İmam
Muhammed'e göre akşam ve yatsı namazlarının Müzdelife'de yatsı vaktinde
birleştirilerek kılınması vacip, Ebû Yusuf ile Şâfî, Mâlikî ve Hanbelî
Mezheplerine göre sünnettir.
5. Mina'daki Vacipler
a) Temettu ve Kıran haccı yapanların hedy kurbanı kesmeleri
b) Hedy kurbanını,
bayram günlerinde ve Harem bölgesinde kesmek
6. Tıraş Olmanın Vacipleri
a) Bayramın üçüncü günü güneş batımdan önce
tıraş olmak Ebû Hanîfe'ye göre vacip, İmam Muhammed ve İmam
Ebû Yusuf ile Şâfiî ve Hanbelî mezheplerine göre sünnettir.
b) Harem bölgesinde tıraş olmak veya saçları
kısaltmak Ebû Hanîfe ve İman Muhammed ile Şâfiî, Malikî ve
Hanbelî mezheplerine göre vacip, Ebû Yusuf'a göre sünnettir.
c) Hanefî
mezhebine göre başın en az dörtte birinin tıraş etmek, Malikî ve Hanbelî
mezheplerine göre başın tamamını tıraş etmek veya saçların tamamını
kısaltmak, Şâfiî mezhebine göre
en az üç saç teli kesmek vaciptir.
e) Hanefî mezhebine göre cemrelere her gün atılacak taşları
eksiksiz ve belirlenen zamanda atmak vacip, Şâfiî, Mâlikî ve Hanbelî
mezheplerine göre sünnettir.
5. Sa'yin Vacipleri
a) Sağlığı elverişli olanların Sa'yi
yürüyerek yapması
b) Sa'yi yedi şavta tamamlamak
Yukarıda
zikredilen vaciplerden biri terk edilirse hac sahih olur ancak terkinden dolayı
ceza gerekir, telafi edilirse ceza düşer.
4. HACCIN SÜNNETLERİ
Haccın
sünnetlerini iki grup altında toplamak mümkündür: Haccın müstakil sünnetleri,
haccı oluşturan menâsikin kendi içindeki sünnetler.
a) Müstakil Sünnetler
1. Kudüm tavafı
2.
Mekke, Arafat ve Mina'da hutbe okunması.
3. Arefe gecesi Mina'da gecelemek
4. Bayram gecesi Müzdelife'de
gecelemek
5. Bayram günlerinde Mina'da kalmak.
Diğer mezheplere göre vaciptir.
b) Hac Menâsikinin Kendi İçindeki Sünnetler
Hac
menâsikinin kendi içindeki sünnetler ilgili kısımlarda anlatılacaktır.
0 Yorumlar:
Yorum Gönder