Müzdelife Vakfesi Şartları Vacipleri Ve Sünnetleri
MÜZDELİFE VAKFESİ
İleri geçmek
ve yaklaşmak anlamındaki "izdilâf" kökünden türeyen "Müzdelife",
Arafat ile Mina arasında Harem sınırları içinde bir bölgenin adıdır. Mina ile Müzdelife
arasında "Muhassır Vadisi", Müzdelife sınırları içerisinde
Kuzeh dağı üzerinde "Meşar-i Harem" adında bir tepe vardır.
Adem ile Havva
Müzdelife'de birbirlerine yaklaştıkları ve haccedenler, burada dua, zikir ve
ibadetlerle Allah'a yaklaşırlar için bu isim verilmiştir. Akşam ile yatsı
namazı cem edilerek kılındığı için Müzdelife bölgesine "cem'" (جمع)
ismi de verilmiştir.[1]
Kur'an-ı
Kerîm'de Müzdelife vakfesine,
فَإِذَا أَفَضْتُمْ مِنْ عَرَفَاتٍ فَاذْكُرُوا اللَّهَ عِنْدَ
الْمَشْعَرِ الْحَرَامِ “Arafat’tan ayrılıp (seller gibi
Müzdelife’ye) akın edînce Meş’ar-i Haramda Allah’ı anın” (Bakara, 2/198)
anlamındaki âyet işaret etmektedir.
Peygamberimiz (a.s.)
من صلى معنا صلاتنا هذه ههنا ثم اقام معنا و قد وقف قبل
ذلك بعرفة ليلا او نهارا فقد تم حجه "Kim bu burada (Müzdelife'de)
(sabah) namazını kılar, sonra bizimle burada bulunur, öncesinde gece veya
gündüz Arafat'ta vakfe yaparsa haccı tamam olmuştur." [2]
Müzdelife'de
vakfe yapmak haccın vacibidir. Bu vacibin terk edilmesi dem
gerektirir.[3]
1. Müzdelife Vakfesinin Rüknü
Müzdelife
sınırları içerisinde belirlenen zaman diliminde kısa bir süre bulunmak veya
buradan geçmektir.
Bir kimse
bilerek veya bilmeyerek, uyanık veya uyuyarak, ayık veya baygın, oturarak,
yürüyerek veya vasıta içerisinde, abdestli veya abdestsiz, cünüp, adetli ve
loğusalı, niyetli veya niyetsiz olarak Müzdelife Vakfesini yapsa vacip yerine
getirilmiş olur.
Müzdelife
vakfesini özürsüz terk eden, vakti içerisinde Müzdelife'ye hiç uğramayan
kimseye dem gerekir. Vakti çıkmadan vakfeyi yaparsa ceza düşer.[4]
2.Müzdelife Vakfesinin Geçerli Olmasının Şartları
a) Hac İçin İhramlı Olmak
Hanefî Mezhebine göre ihram, haccın şartı, Şâfî ve
Mâlikî mezhebine görü haccın rüknüdür.[5] İhrama girmeden hiçbir Menasik geçerli
olmaz.
b) Arafat Vakfesini Yapmış Olmak.
Arafat vakfesini yapmayan kimsenin haccı, dolayısıyla
Müzdelife vakfesi geçerli olmaz.
c) Vakfeyi Müzdelife Sınırları İçinde Yapmak
Muhassır
vadisi dışında[6] Müzdelife'nin her yerinde
vakfe yapılabilir. Peygamberimiz (a.s.), المزدلفة
كلها موقف "Müzdelife'nin her
tarafı vakfe yeridir,"[7] وارتفعوا عن بطن
محسر "(ancak) Muhassir
Vadisi'nden uzak durun"[8]
buyurmuş, cemerata atılacak taşları buradan toplamıştır.[9]
d) Vakfeyi Belirli Zaman İçinde Yapmak.
Müzdelife vakfesinin zamanı, Arefe günü güneşin batımından bayramın
birinci günü güneşin doğmasına kadar uzanan bir zaman diliminde yapılabileceği
konusunda mezheplerde farklı görüşler vardır.
Hanefî mezhebine göre
bayramın birinci günü fecr-i sadık yani tan yerinin ağarmaya başlamasından
güneşin doğmasına kadar olan süredir.
Şâfiî ve Hanbelî mezheplerine göre gecenin yarısından
fecr-i sadığa kadar geçen süredir. Gece yarısı, güneşin batışı ile fecr-i sâdık
arasındaki sürenin ortasıdır.[10]
Mâlikî mezhebine göre arefe günü akşamı güneşin batışından bayram
sabahı fecr-i sadığa kadar olan süredir.
3. Müzdelife Vakfesinin Vacipleri
İmam Ebû Hanîfe ve İmam Muhammed'e göre Arefe günü Müzdelife'de akşam
ve yatsı namazlarını ister münferit ister cemaatle olsun, yatsı vakti içinde
cem'-i te'hîr ile kılmak vâciptir. Abdullah ibn ْÖmer,
جمع رسول الله بين المغرب والعشاء بجمع صلى
المغرب ثلاثا والعشاء ركعتين باقامة واحدة "Allah'ın Elçisi, akşam namazı ile
yatsı namazını Müzdelife'de birleştirerek kıldı. Akşamı üç, yatsıyı iki rekat
olarak bir kametle kıldı" demiştir.[11]
Hanefî mezhebinden İmam Ebû Yusuf ile İmam Şâfiî,
Mâlikî ve Hanbelî mezheplerine göre Müzdelife'de akşam ile yatsı
namazlarını cem-i te'hîr zile kılmak sünnettir.
Bu namazlar yatsı vaktinin çıkmasından endişe edilmedikçe Arafat'ta
veya yolda kılınmaz; kılındığı takdirde, henüz yatsı vakti çıkmadan
Müzdelife'ye ulaşılırsa, Ebû Hanîfe ve İmam Muhammed'e göre yeniden kılınır.
Diğer müçtehitlere göre Müzdelife'ye ulaşmadan kılınması mekruh ise de
kılındığı takdirde iadesi gerekmez.
Cem'-i takdîm ve cem'-i te'hîr ile kılınan namazlarda, iki farz
arasında başka namaz kılınması mekruhtur. Bu sebeple akşamın sünneti ve
yatsının ilk sünneti kılınmaz. Yatsının son sünnetiyle vitir kılınır. İki
vaktin namazı bir tek ezan ve bir tek kametle kılınır. Yatsı namazı için ayrıca
ezan ve ikamet gerekmez.[12]
4. Müzdelife Vakfesinin Sünnetleri
a) Arefe gününü bayram gününe bağlayan geceyi burada geçirmek
b) Vakfeyi Kuzeh dağı üzerindeki Meş‘ar-i Harâm civarında yapmak
c) Sabah namazını erkence kılmak
c) Sabah namazdan sonra telbiye, tekbir, tehlîl, zikir, dua ve
istiğfar ile vakfeyi ortalık aydınlanıncaya kadar sürdürmek
d) Ortalık iyice aydınlandıktan sonra güneş doğmadan Mina'ya
hareket etmek
Sünnetlerin terk edilmesi ile bir ceza gerekmez, ancak sünneti terk
eden kötü bir davranışta bulunmuş ve sünnet sevabından mahrum kalmış olur. [13]
Akşamdan sonra hastaların ve görevlilerin otobüslülerle Müzdelife'den
geçerek Mina'ya veya Mekke'ye gitmeleri caizdir. Bu kimseler Mâlîkî mezhebinin
içtihadına göre hareket etmiş olurlar. Peygamberimiz (a.s), zayıf kimseleri
geceden Mina'ya göndermiştir.
0 Yorumlar:
Yorum Gönder